Thursday, 29 November 2012

Kuah Passembur/Rojak Mamak


Assalamualaikum dan salam sejahtera.
Seperti yang di janjikan....hari ni sis nak berkongsi resepi kuah Passembur.Kepada penggemar rojak mamak bolehlah cuba resepi ni ye.Bahan-bahan yang dalam gambar tu tak berapa lengkap...banyak yang tak ada.Boleh tambah mee kuning yang di celur(rojak mee)...ikut la kesukaan masing2.Untuk resepi cucur rangup yang ada kelapa/cucur passembur en3 di sini.Kuah rojak ni tak sama rasa macam kuah kacang yang kita makan nasi impit tu tau.Kalau nak tahu korang cubalah sendiri.Resepi ni sis belajar dengan mamak yang berniaga rojak mamak hehehe.
Selamat mencuba.


Kuah Passembur/Rojak Mamak
Oleh:Norzie hany

Bahan2 Pasembor:
  • 1 biji cucur kelapa-potong
  • 1 biji cucur udang-potong
  • 1 biji tauhu -potong
  • 1/2 biji timun dan sengkuang
  • Kentang rebus-potong kecil
  • Telur rebus
  • Tauge celur-jika suka
  • Mee celur-jika suka
Bahan Untuk Kuah:
  • 100gm kacang tanah-goreng tanpa minyak dan tumbuk halus
  • 20gm serbuk cili
  • 125gm gula merah/gula melaka
  • 100gm gula pasir
  • 1 helai daun pandan-simpul
  • 1 batang serai-ketuk
  • 1 sudu kecil garam
  • 50gm biskut marie-kisar
  • 1 liter air

Cara membuat kuah rojak:
  1. Didihkan air di dalam periuk bersama daun pandan dan serai.
  2. Masukkan serbuk cili dan biarkan masak.
  3. Masukkan gula merah,gula pasir dan kacang tanah,kacau hingga sebati.
  4. Perasakan dengan garam dan kacau lagi.
  5. Akhir sekali masukkan biskut marie untuk memekatkan kuah.
  6. Bila sudah masak angkat dan hidangkan.

Kalau Anda Suka Entry Ini Like dan Comment

18 ulasan:

Kakzakie said...

Sedap Norzie. Kakak suka campur dgn mee kuning pun sedap. Tapi biasa kakak beli aje sebab tak pandai buat macam Norzie buat.

mama aryan said...

sedapnya..bikin lapar la pulak ni hehe

Miss Zahirah said...

waa.. dh lma x mkn pasembor..
terliur tgk gmbr

Puan Gojes said...

ya Allah sedapnya nampak. lapar tengok sis :)

assalam sis, saya mohon bantuan klik g+1 utk segmen menang iphone 5. hanya klik g+1. blhkan ? tq sis :)

Nafira usof said...

wew~ sedap nih!

izan mama mia said...

wa...saya sangat suka ni...selalu beli jer..

wisata bakti alam said...



kunjungan gan,bagi - bagi motivasi
semoga bisa jadi semangat
Hal mudah akan terasa sulit jika yg pertama dipikirkan adalah kata SULIT.Yakinlah bahwa kita memiliki kemampuan dan kekuatan.
ditunggu kunjungan baliknya yaa :)

Pn Kartini said...

Assalamualaikum..:)
Salam perkenalan yaaa..:):)

1st time makan..masa g Penang..terus jatuh suka!!
Sedap juga kan passembur nii yaa:)
Tq utk resepi!

zila norazila said...

salam sis,
ada bubuh biskut marie yer..patutlh mcm pekat2 sikit kyahnya kan..buasa zila beli jew sis x reti nak buat:)

syiela said...

ni yg suka ni.. hehhe mood rajin mai blh try

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Sedapnya pasembur ni... hulurlah sepering lapar ni ptg2 hari ni..

Kak Nik Ja said...

sedap betul nampak tuh norzie...brape kali dah akak telan air liur nih!

mishz aenil :) said...

wow2 ! sedapnyya . my favourite tuh pasembur 2 . alahai , kecur air liur dah :)

Evelyn Gemina said...

Ohh nooo, my peberet, like 10x...

Si Matatajam said...

Ya Allah Terlioqnya....

Cik Melur said...

Tokwan cik melur pun ada taruk biskut meri dlm kuah..memang sedap.
Tapi kalu cik melur cuba buat sendirik...kompom x sedap la.

angh said...

biasa harga jual jat rest rm brape

lili said...

Bawang merah putih xyah masukkn ke sis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...