Monday, 26 November 2012

Ayam Masak Lemak Cili Padi



Assalamualaikum wbt dan salam sejehtera kepada semua rakan2 yang di sayangi.
Untuk en3 kali ini sis nak berkongsi resepi masakan kampung yang sangat mudah dan di gemari ramai.
Kepada anak-anak dan adik-adik yang baru hendak belajar memasak bolehlah cuba resepi ni.Jangan bimbang hendak mencuba setiap masakan....setiap masakan pasti enak apabila kita memasak ikhlas dari hati.
Untuk peringatan diri sendiri dan anak-anak setiap kali nak sukat beras atau memulakan setiap masakan jangan lupa dimulakan dengan bacaan bismillah.Satu lagi yang bonda sis selalu pesan bila selepas ayam,ikan atau daging di bersihkan jangan lupa cucur/curah air dan bersalawat.
Selamat mencuba


Ayam Masak Lemak Cili Padi
Oleh:Norzie hany

Bahan-bahannya:
  • 10 ketul ayam-di bersihkan
  • 3 batang serai-di ketuk
  • 1 keping asam gelugur
  • Santan pekat-secukupnya
  • 2 biji ubi kentang-belah 4
  • Garam dan gula@serbuk perasa-secukupnya
Bahan kisar:
  • 20 biji cili padi(boleh tambah/dikurangkan)
  • 1 inci kunyit hidup
  • 5 biji bawang merah
  • 2 ulas bawang putih
Cara-caranya:
  1. Masak ayam bersama bahan-bahan kisar ,serai,kentang dan asam gelugur hingga mendidih.
  2. Masukkan santan pekat.
  3. Kemudian masukkan garam dan gula@serbuk perasa secukupnya.
  4. Kacau sentiasa sehingga kentang empuk. 
  5. Apabila telah masak bolehlah dihidangkan bersama nasi putih.

Kalau Anda Suka Entry Ini Like dan Comment

6 ulasan:

JaSSNaNi said...

saya dah sangat2 lapar ni.. jam dah kul 1.. tapi mem yg nak blanje lom sampai.. uwaaaaaaaaaa

Myra Jay said...

Rasanya macam tak pernah makan menu ni..

Harus try nanti... :D

aTieYusof Family said...

sedapnya!..Kak, sy pun sesekali ada gak masak ayam masak lemak cili api ni..resepi mak mertua dr Melaka..hehe..
hubby suka sgt...:)

syiela said...

nasib datang sini baru lepas makan.. kalau tidak.....

Nooriah Abdullah said...

lapo lah pulak tengok masak lemak cili padi ni huh...nak buat jugak lah esuk lusa

are_lin@yu said...

bru nk search cri msak lemak..nti blh wat..hihi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...