Thursday, 17 May 2012

Kuih Siput


Assalamualaikum dan salam sejahtera.
Kuih yang paling malas sis nak buat...tak larat nak menggentel.Hari2 anak daraku tu menyebut nak makan maka terpaksa la merajinkan diri menggentel kuih siput ni.Buat berdua tak la boring sangat...sambil goreng sambil ngap.Sekali angkat licin,kali kedua pun sama...kalau macam ni tak sempat esok dah habis.Kuih siput ni memang sedap buat kunyah2 sambil menonton tv.


Kuih Siput.
Resepi:Norzie hany

Bahan-bahannya:
  • 500 gm tepung gandum
  • 100gm marjerin
  • 1 cawan daun kari-kisar halus
  • 100 ml santan/secukupnya
  • 1 sudu besar jintan manis-kisar kasar
  • 1/2 cawan bawang goreng-kisar halus
  • 2 sb udang kering-kisar halus
  • 1 biji telur
  • 1 sb serbuk cili
  • Garam secukup rasa
  • Minyak untuk menggoreng

Cara membuatnya:


  1. Campurkan semua bahan2 di atas gaul sebati dan uli hingga jadi doh.Perap doh sekejap.
  2. Ambil secubit adunan dan gentel di atas acuan kuih siput.
  3. Bila siap bolehlah di goreng hingga masak.

Kalau Anda Suka Entry Ini Like dan Comment

17 ulasan:

ainnoraini said...

Kalau kt rmh ni kakain ni mmg laris...
Selalu buat masa nk raya jerr...lepas ni harus kene buatkan...

Shahriah Abdullah Novelis said...

Salam.. wahhh my fav!!! suka sangat kuih siput.. nak 2 balang hehehhe

Ummi Iman said...

Sedapnya. Suka kuih ni. Masa kecil2 dulu selalu lah dapat makan sebab arwah nenek rajin buat. Sekarang takde siapa rajin nak buat ;)

Liza said...

peberet liza jugak ni, tp dah lama xbuat, malas nk gentel...hihiihhi

Qasey Honey said...

rajinnye buat kuih siput...QH suka jugak tau...

iizza said...

sedap ni..kena kalau yg lembut jer bila nk kunyah..:)

zila 4ever said...

salam norzie
rajinya..zila nk sekilo..nk wt kunyah2..he hhe rajinyaaa:)

ciksengeh :D said...

sodap tuh ^^

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

sedapnya...krup krup makan depan TV...pernah buat gak dulu..tp tang mengentel cam xrajin jerrrrr

Kakzakie said...

Kakak buat kuih siput kalau nak raya. Itupun siap semua kena buat sama-sama sebab ibu jari jadi sakit masa nak picit lalukan atas papan dia kan Nozie.. Nak habiskan satu doh aduhai lambatnya..

Makan sedap dan senang...

IntaNBerliaN said...

kuih ni mg sedap kak.. tp nk getel tu.. sy pun mls.. dhla kecik2.. lambat hbs nak kne getel..hehhehe

ciksukaberangan said...

suka makan je :D malas nak buat :D Hihi

|| NaFiRaa || said...

sedap nih buat kunyah2 depan tv.. :)

Myra Jay said...

Aduuhhhhh, nakkkkk!!
Dah lama tak makan kuih siput ni, nak buat sendiri tak rajin...heheee

Kazman / Sue said...

bila tgk kuih siput ni terasa macam dah nak raya puasa je laa.... heee3x

Kasih Salina said...

kalo saya suka kuih siput yg biasa jer..tak suka yg berempah camni kak..

fieda said...

kecik2 dulu selalu la tlg mak buat kue ni...saya suka yg lemak2 tu kak..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...