Saturday, 5 May 2012

Nasi Dagang


Assalamualaikum dan selamat petang.
Menu makan tengahari kami hari ini...sedap juga sesekali makan nasi dagang.
Kebetulan masih ada sedikit lagi beras nasi dagang yang saya beli ketika pergi Kelantan pada bulan Feb lepas.Beras tu pulak tak berapa banyak maka terpaksalah campur dengan beras pulut.Biasanya orang makan nasi dagang dengan gulai ikan tongkol tapi saya tukar kepada gulai ayam sebab hubby tak berapa gemar makan ikan tongkol.Mari2...kita kongsi resepinya.

Nasi Dagang.
Resepi:Norzie hany

Bahan-bahannya:-
  • 2 cawan beras nasi dagang
  • 2 cawan beras pulut.
  • 2 cawan santan pekat
  • 1 biji bawang besar-dimayang
  • 1 inci halia-di hiris halus
  • 1sb halba
  • Garam secukup rasa
  • Gula secukup rasa.
Cara memasaknya:
1)Beras nasi dagang dan beras pulut direndam semalaman.
2)Basuh beras dan toskan.Kukus sampai masak.
3)Satukan santan,bawang,halia,halba,garam dan gula.
4) Angkat beras yang di kukus tadi dan masukkan di dalam mangkuk besar dan gaul dengan bahan-bahan no 3 tadi.Gaul hingga sebati.
5)Kukus lagi sehingga nasi dagang masak.
6)Angkat dan bolehlah dihidangkan.

* Untuk gulai ayam tunggu entry akan datang.

Kalau Anda Suka Entry Ini Like dan Comment

14 ulasan:

~~zana@pb~~ said...

Nasi dagang kesukaan akk tp tak boleh mkn selalu, memberatkan bdn je...hehe....org kurus takpe ler...
Akk belum follow Norzie eh? Lupak....

eita said...

jarang makan nasi dagang.sebab mengantuk kalau makan...
1st time jupe nasi dagang gulai ayam...

IdaShazana said...

seddap nih...tiap pagi ahad ada orang jual kat belakang rumah. punya la nyaman

Uncle Jonni said...

owh man.... sedap tu.... huhuhuhuhu

HaSue said...

nasi dagang ni ada beras khas ek...kat sini xde jual rasanya..tengok jelah kan..huhu

Si Matatajam said...

Bekpes nasi dagang la ari ni kat sini...

Ummi Iman said...

Belum pernah buat lagi.. Bilalah nak buat. Beras nasi dagang ada kat rumah ;)

norhidana said...

tak penah lg msk ns dagang. tau mkn je tak tau msk hehehe...

IntaNBerliaN said...

ooo mkn dgn ayam pun sedap gakkan.. tp sy xpnh try lah... sy selalu mkn ns dagang time balik trg..

ct rahani said...

sedapnya.. lama betul x makan nasi dagang.. klu balik ganu mesti makan.. :)

Nazayiena said...

Kak Nurul memang minat mkn nasi dagang,tp x pernah cuba buat...

iizza said...

yang ni pn sedap..belum pernah cuba buat lagi..nak makan tapau jer..hehe

Awan Nina said...

gulpp (telan air liur)
XDD

Kasih Salina said...

pandai akak buat nasi dagang..ye la x semua org suka mkn ikan ayer/tongkol..kalo org ganu x sah la kalo takde ikan ayer tu..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...