Thursday, 20 September 2012

Jelatah/Acar Darat


Assalamualaikum dan selamat pagi semua.
Okay terus pada tajuk en3....Kalau ada kenduri atau majlis kahwin kat Melaka atau Johor, jelatah atau acar darat ni biasanya akan di hidangkan untuk tetamu bersama nasi minyak atau nasi beriani.Kalau sis pergi majlis kahwinkan....acar darat ni sis mesti ambil banyak sikit,tapi tak adalah penuh2 pinggan(banyak sikit aje).Suka dok meratah....ermmmm sedap.
Kat rumah pun sama kalau sis masak nasi minyak atau nasi beriani mesti nak ada jelatah ni.Buat banyak sikit....sis akan meratah macam makan kacang la pulak lagaknya.Hari ni kita berkongsi cara sis bikin acar ni....sis tahu ramai yang pandai buat sendiri acar mudah ni,tapi saje la niat di hati nak berkongsi acar kegemaran sis.Kalau korang buat jangan lupa buat banyak2....lepas tu meratah,meratah okay(Gurau aje).

Jelatah/Acar Darat
Oleh:Norzie hany
  • 2 biji timun
  • 1/4 biji nanas
  • 1 biji cili merah
  • 1 biji cili hijau
  • 1 biji bawang besar
  • Garam dan gula secukup rasa
Cara membuatnya:
  1. Semua bahan-bahan di hiris nipis.
  2. Satukan di dalam mangkuk besar dan masukkan garam dan gula.
  3. Kacau hingga sebati dan boleh juga masukkan kacang tanah kisar(jika suka).
  4. Sedia untuk di hidangkan.



Kalau Anda Suka Entry Ini Like dan Comment

6 ulasan:

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

wani suka jelatah ni..tp kan kt umah MIL wani panggil acar ni acar bodo hehe..xtau la naper

Saya Disini said...

sedpnye

Kakzakie said...

Kakak kadang buat juga walau tak masak nasi minyak/beryani. Makan dgn nasi putih pun sedap Norzie.

myda_ahmad said...

saya pun suka acar nie....main ratah je....

|| NaFiRaa || said...

kalo ade acar nih.. x de selera makan pon boleh berselera nih~ sedap~

fieda said...

mak saya pun selalu buat acar ni..tp mak saya letak cuka sikit kak..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...