Friday, 6 July 2012

Mee Bandung


"Sesungguhnya hari Jumaat adalah penghulu segala hari dan semulia-mulia hari di sisi Allah."
Assalamualaikum dan terima kasih kerana sudi berkunjung di sini.Semoga di hari jumaat yang mulia ini akan memberi kesejahteraan dan keberkatan kepada kita semua.
Terus pada en3 hari ini.Hari ini dalam sejarah....sarapan mee bandung air tangan sendiri.1st time makan mee bandung waktu pagi.Sebelum ni memang pernah buat mee bandung tapi guna rempah mee bandung yang di beli di Muar Johor.Mee bandung Muar memang sedap,kami sanggup turun Muar semata-mata nak makan mee bandung.Kalau korang pergi Muar jangan lupa ye makan mee bandung dan satu lagi rojak petisnya yang pekat dan melekat.
Semalam terjumpa resepi mee bandung dalam majalah mingguan wanita 2008.Pagi tadi terus mencuba....rasa hampir2 sama macam mee bandung yang selalu kami makan kat Muar tu.
Sesiapa yang ingin mencuba bolehlah tengok resepi di bawah.

Resepi Mee Bandung
Sumber:Majalah Mingguan Wanita
Olahan:Norzie hany

Bahan-bahannya:
200gm mee kuning
2 sudu makan minyak masak
3 ulas bawang putih-di tumbuk
200gm isi ayam
4 ekor udang (sis ganti daging yg dihiris)
1 sudu makan cili boh
1 sudu makan sos cili
1 sudu kecil sos tomato
1 keping tauhu-dipotong nipis(sis tambah)
1 sudu kecil udang kering-di tumbuk
2 cawan stok ayam
1 biji telur
Sedikit sawi,kobis,garam,gula dan serbuk perasa
Sedikit tepung jagung
1 sudu besar kacang tanah yg di goreng dan di tumbuk(sis tambah)

Cara membuatnya:
1)Panaskan minyak dalam periuk.
2)Tumis bawang putih,udang kering dan cili boh hingga naik bau..
3)Masukkan isi ayam,udang dan stok ayam dan biarkan mendidih.Kemudian masukkan sos tomato,sos cili,kacang tanah,gula,garam dan serbuk perasa.Kemudian masukkan telur dan tunggu hingga masak.
4)Seterusnya masukkan sawi,kobis,tauhu dan tepung jagung yang dibancuh dgn sedikit air.Akhir sekali masukkan mee dan bolehlah diangkat dan dihidangkan panas2.


Kalau Anda Suka Entry Ini Like dan Comment

25 ulasan:

Acik Erna said...

assalam norzie..acik pun suka makan mee bandung..tapi beli je..tak pernah masak sendiri..

Dear KHY said...

sedapnye tengok terliur la plak . ehhh-2 puasa astagfirullahalazim >.<

Zie said...

cedapnya sis.. emm mudah je kan resipi ni mesti cuba nih...
kena pantang dulu nih..

Rosidah Binti Muhamad said...

wah, sempat buat pepagi utk bekpes lg..
tgok gambar pun mmg nampak sedap..siap resepi tu..

Ummi Iman said...

Suka kalau sedap ;) pernah mkn sekali yg betul2 sedap di au3 keramat, KL. Makcik bawa. Mmg teringat hingga kini ;) lama betul masa tu anak dara lg ;)

Kakzakie said...

Mee bandung Muar memang sedap. Rajin betullah Norzie buat pepagi semua ini. Kalau kakak balik kg selalu beli malam pagi panaskan buat sarapan pun sedap lagi tau...

QueeN TerataI said...

suami sya suka mee bandung ni.. boleh belajar nie.. tp sya x berapa suka.. hehehe

Myra Jay said...

Sedapnya Mee Bandung, dah lama tak makan :D

ummi_norseha said...

wau sedapnye K.Zie kecur aiq liuq...klu tgh pregnant mesti kna mncri jg nie..

Kak yon said...

mee bandung memang terbaik!

Anis Nisa said...

feberet Nisa ni...sedapnyee.. >,<

ct rahani said...

suker jugak mee bandung.. nak2 klu kuahnya pekat gitu.. :)

|| NaFiRaa || said...

tak tahan tengok telurnye.. hahaha.. sedap!

Nazayiena said...

Suka mkn mee bandung tp x pernah buat sendiri pastenya,selalu guna paste yg dah siap.

ririn aieza said...

amboi rajin nyer akak post resepi kat sini..rjin akk masak...sedapnyer=)

Ujie said...

Mee bandung ni lain tmpt lain rupa..rasa.
Tp saya tetap suka yg stail muar tu, pekat sikit.

Buat sndiri tak penah..cuma guna paste segera. tu pun dh cukup sdp.

FnF Simple Life said...

alahai sedapnye... tengok resepi pun macam mudah je... harus laaa dicuba bila free nnt ;)

izz iizza said...

sedapnya..sy kalau balik muar mesti x miss beli perencah mee bandung ni..:)

Amie said...

Suka makan mee bandung, lagilah kalau ada telur tergolek setengah masaknya.... senang nak masak kalau ada perencahnya!

Tihara said...

suka sama macam kak amie, tapi telor kuning tu janganlah pecah..mcm dalam gambar tu best! :)

IntaNBerliaN said...

kak, kalau tak letak udang kering blh tak?

izz3.com said...

peberettt nihhh adoii :)

Norzie hany said...

Ina,kalau mee bandung yang sis makan kat Muar mmg letak udang kering.Pernah lepas makan kat sana belilah bungkus,nak tahu satu kereta bau merdak udang kering...kuat betul bau dia.

Wanieys said...

deh sedap pulak tgk mee bandung tu

Jefry said...

saya baru saja sarapan tapi setelah membaca postingan ini jadi lapar pengen makan mee Bandung

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...