Thursday, 12 July 2012

Kari Ikan Tenggiri


Assalamualaikum dan salam ceria.Semoga semuanya sihat dan gembira hendaknya disamping insan2 tersayang.Terima kasih kepada semua follower yang sudi meluangkan masa singgah di dapur ini dan sudi mencoretkan komen2 yang indah.
Bertemu lagi kita di en3 kali ini dengan menu kari ikan tenggiri.Sekarang ni nak masak apa2 pun semuanya mudah.Macam2 rempah segera ada di pasaran,tinggal campak aje dalam periuk.Kalau dulu nak buat gulai atau kari ni kena giling rempah segala.
Teringat pulak sorang teman masa kerja dulu pernah berkata...mcm2 yang segera dah ada di jual dipasaran seperti rempah2,nasi impit,lemang perencah tu perencah ni...segala2nya segera dan cepat dihidangkan.Kalau nak tahu sebab tu ramai orang sekarang ni mati pun segera.Terdiam kami yang mendengarnya....lalu angguk dan tidak menafikannya. Nak buat sebab dan salah satu sebab...ye tak?.
Jom tengok resepi kari ikan tenggiri yang menggunakan rempah kari ikan babas.


Kari Ikan Tenggiri
Resepi:Norzie Hany

Bahan2nya:

  • 3 ketul ikan tenggiri.
  • 1 bungkus kecil rempah kari babas
  • 1 sudu besar serbuk cili
  • 4 biji kacang bendir
  • Air asam jawa.
  • Santan secukupnya.
  • Garam secukup rasa.
  • Serbuk perasa-kalau suka
  • Minyak-utk menumis
Bahan tumis.

  • 3 biji bawang merah-dihiris
  • 2 ulas bawang putih-hiris
  • 1 inci halia-hiris
  • 1 tangkai daun kari
  • 1 sk halba campur
Cara memasak:-

  1. Panaskan minyak tumis bahan penumis hingga naik bau.
  2. Masukkan rempah kari dan serbuk cili yang telah dijadikan pes.
  3. Kacau sehingga rempah sedikit garing dan barulah masukkan santan.
  4. Masukkan ikan dan biar sekejap dan barulah masukkan kacang bendir dan air asam jawa serta garam secukup rasa.Masak sampai pecah minyak.
  5. Angkat dan hidangkan.Memang sedap makan dengan nasi panas2.

Kalau Anda Suka Entry Ini Like dan Comment

26 ulasan:

are_lin@yu said...

ni yg buat mengidam ni..hehe

izan mama mia said...

gn babas gak ker..saya dh lama gn babas..rempah kari dia mmg sedap berbeza kalau gn rempah jenama lain...opsst...ter'puji lak si babas tu...

sekarang simple2 jer sbb nak simpan resepi untuk bln puasa..hhih....

dah sampai ke hadiah?...

IntaNBerliaN said...

sedap2... sy pun selalu msk kari.. hubby n alisha sk mkn :-)

Tihara said...

sedap ni ikan tenggiri..kenyal dan manis dibuat kari kan :)

QueeN TerataI said...

kak... sya ni kan ikan tenggiri mmg x pnh masak.. pnh makan jer...

Asyifa Mustaffa said...

Sangat2 suka dgn kari ikan tenggiri nie....:)

Amie said...

He he hehh... memang ramai yang mati segera, tapi yang umur makin panjang pun bertambah juga ye Norzie, gelak sorang-sorang baca kata-kata teman Norzie tu.
Sedap ni kari ikan tenggiri, nak pula makan tengahari, memang Amie suka bubuh kuah banyak-banyak, kalau boleh sampai tertutup nasi!

|| NaFiRaa || said...

kuah kari nih kalo cicah dengan lempeng sedap nih!!

Nazayiena said...

Hahaha, tergelak baca apa yg kwn Norzie tu ckp,tp betul jugakan.Nurul pun selalu masak pki kari babas.

Acik Erna said...

wkmsallam norzie..suami acik pun suka rempah kari baba's..kalau guna kari lain tau je dia..pedas sangat katanya..baba's sedang elok je dia kata.

Rulita.park said...

wah enak nih kak di makan bareng nasi putih hangat >< *lapar* wkkwkwk :D

Rosidah Binti Muhamad said...

Erm..sedap..dah lama tak mkn kari mcm ni..teringat nak blik kg..huhu

fieda said...

baru ni saya buat kari kepala ikan merah..sedap jgk..masuk bakul angkat sendiri..hahaha

izz iizza said...

sedap ni..tapi sy jarang la masak kari..anak-anak x berapa nk makan..:)

Bicara Kak Noor said...

sedapnye kari ni dah malam akak baru dapat singgah mesti dah habis lah ni kan..

zila norazila said...

salam norzie..dah habis la tu kan..dah lama x makan ikan tenggiri la..rindu pulak nk masak camgini:)

eita said...

sedap...
walaupun tak makan ikan tapi suka kacang bendi tu...

HaSue said...

Kari ikan tenggiri mmg best..lg2 bahagian kepalanya..hehe..

Ucu Faridah said...

mkn dgn kicap pastu ada sambal belacan dah cukup....tapi nasik putih pulak rasa mcm x cukup hihihi..ucu lee...

Ummi Iman said...

Sedap jika ada ikan masin jika makan ;)
Mak saya dulu adabi. Skrg tukar babas. Saya masih lg guna adabi. Senang paket kecil2. Ada benar juga statement tu. Tgk pada jenis juga. Setakat kering2 ni ok lg rasanya.

Kakzakie said...

Senang-senang pun Norzie kalau tak rajin tak menajdi. Rempah siap sedia pun mesti nak juga bubuh bawang/halia bagai kalau tak mesti tak sedap kan...

Lynn said...

Salam kak..

Lynn pun suke guna rempah kari babas...hehe...

quinnie said...

sedapnya kak norzie gulai kari..gulai favorite saya ni...saya pun masak kari gak hari ni..style mamak...hehehhe

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

assalam...
betul juga kata2 kwn tu kan.. segalanya segera & mati pun segera juga sbb dalm badan byk pengawet yg dah masuk.. tp rasanya kalau rempah2 utk masakan ni tak memudaratkan kot.. kecualilah pes2 segera yg dlm bentuk liquid tu mungkin dorang gunakan byk bahan pengawet utk tahan lama....

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam norzie...sedapnya! Esok masak kuih jala/roti canai cicah ngan balance kuah kari ni.
zaman skrg ni semua serba pantas..barang2 segera pon melambak2 kat pasaran.Ada yg baik tuk memudahkn kerja bg org2 yg sibuk.

Si Matatajam said...

Ni Kalau mkn ngan nasi panas2 @ cicah ngan roti canai ni mmg terangkat la..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...