Tuesday, 3 July 2012

Jom Makan Ubi Rebus


Assalamualaikum dan selamat pagi semua.
Kalau sebut ubi kayu,memang kat tempat sis susah juga nak dapat.Ini pun kebetulan masa pulang dari bandar ternampak ada orang jual di tepi jalan.Apalagi terus aje beli 3 kilo.
Sebenarnya dah lama betul tak makan ubi kayu rebus ni.Ubi rebus ni kalau cicah dengan apa2 sambal pun sedap.Sis cuma makan dengan sambal sardin aje...mmg sedap tapi yang tak sedapnya hubby dan anak langsung tak pandang.Tak pe la makan aje sorang2, biar la mereka layan nasi lemak bungkus.
Sambil makan ubi rebus ni terkenang pulak kisam silam....zaman kecil2 dulu,selalu makan dengan adik beradik bercicahkan kelapa parut dan ikan masin.Air tangan ibu memang sedap walaupun sekadar ubi rebus.
Kalau korang nak tahu,ubi rebus ni bukan setakad dlm pinggan tu aje,masih banyak lagi dalam periuk.Makan sorang2 mana boleh habis,nampaknya kenalah hiris nipis2 dan jemur buat kerepek.Dengan cuaca yang panas ni tentu cepat kering...moga hubby dan anak bongsu suka makan kerepek ubi bersira nanti.
Alahai panjang pulak bebelan pagi ini....Jom jemput semua makan ubi rebus.

Kalau Anda Suka Entry Ini Like dan Comment

23 ulasan:

izz iizza said...

lama x rasa menu ni..dulu kecil-kecil pun makan dengan kelapa parut..:)

tapi org kata makan ubi kayu ni angin kan..

Saya Disini said...

sedpnye

Lawa Collections✿ said...

dah lama tak mkn ubi kayu rebus..nampak sedapnyaa...

Ujie said...

saya pun suka ubi rebus..cukup minat mkn dgn sambal tumis ikan bilis. atau kelapa gaul garam & gula. lama dah tak mkn..

Shahriah Abdullah Novelis said...

As'kum cayang yg mana tak habis tu bak sini.. ada yang murah hati nak tolong habiskan.. hehhee.. wah buat kerepek ubi sedapnya.. suka bila di goreng sira dengan gula waduhhhhhhhhh

Wanieys said...

nak sikit lama dh xmakan...sesekali makan pun sedap gak eheeee

Zie said...

lom pernah makan degn sambal.. selalu makan dgn nyok

Bazilah (^0^) said...

sedap tuh. kalau mkn time tgh hujan lebat lg sedap hehe

syiela said...

selalu mkan dengan nyok aka kelapa dan di gaul dengan garam..nyumnyum sedap!

IntaNBerliaN said...

dah lama xmkn ubi kayu.. sedap kan :-)

Myra Jay said...

Sedapnya Ubi rebus, makan saja pun memang layan abes..

Hmmm alahai terliur suda ;)

QueeN TerataI said...

ubi rebus ni mkn dengan ikan masin pun sedap kan? hehehe

dapurCikWan said...

sedapnye ;))

Kakzakie said...

Oh... samalah dgn anak kakak Norzie mereka tak suka tapi kakak dgn abang suka cecah dgn sambal ikan bilis huuuii... kakak sampai tak makan nasi tapi lepa tu kembunglah sikit perut.

Bila jadi kerepek mesti mereka semua makan laju Norzie percayalah...

Lynn said...

Salam..ye la..dah lama lynn tak mkn ubi kayu yg letak kelapa parut tu..makan time hujan dengan air kopi panas...peh..musim hujan sesuai makan..

Sari Yusa Ibrahim said...

tiga kilo ubi?? banyaknya, mesti macam2 resepi ubi keluar lepas ni, hihi

rAIHan said...

cecah dengan kelapa parut sedap..^^

haz said...

sedapnyee. lame gila x makan ubi rebus nie.. heheh

|| NaFiRaa || said...

lamanye tak makan ubi rebus..
masa kat kampung dulu.. musim hujan memang femes lah ubi rebus nih..:)

Nazayiena said...

Klu kat rumah Nurul pun sama,anak2 ngan hubby x berapa suka...

eita said...

lama tak makan..
tanam kat umah tapi semua nyer ba alif bi dah sodok habis...

pelangi sepi said...

lamanya tak makan,tp kalu dapat yang kuning lagi suka

Jaa said...

erm, kalau ada depan mata ni, konfirm x leh reject... dulu, saya pantang nampak pokok ubi ni, konfirm saya pergi korek cari ubi dia..haha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...