Friday 20 April 2012

Rempeyek kacang dal



Assalamualaikum.
Syukur Alhamdulillah tercapai juga niat saya untuk wujudkan blog yang akan memaparkan masakkan hasil dari air tangan saya.Hari ini saya nak berkongsi resepi rempeyek kacang dal yang selalu saya buat setiap kali musim raya.Selain dari kacang dal kita boleh juga guna adunan ini untuk buat rempeyak kacang tanah dan tumpi kacang hijau.Saya lebih suka serak aje ditepi kuali dari guna acuan.
Rempeyek kacang dal
Resepi:Norzie hany

Bahan-bahannya:-

  • 500gm tepung beras.
  • 5 Cawan santan
  • 2 biji telur
  • 250 gm ikan bilis
  • 400 gm kacang dal-direndam semalaman
  • 2 sb Ketumbar
  • 2 sb  Jintan manis
  • 2 sb Jintan putih
  • 3 ulas bawang putih
  • 1 inci kunyit hidup
  • Garam secukup rasa
  • Minyak untuk mengoreng

Cara membuatnya:-
1)Bawang putih,kunyit hidup,ikan bilis,ketumbar,jintan putih dan jintan manis di tumbuk/di kisar.
2)Masukan bahan yang telah di kisar kedalam tepung beras.
3)Masukan santan ,telur,garam dan kacau sehingga tidak bergentel.
4)Panaskan minyak kedalam kuali dan serakan adunan yang telah di isi kacang dal ditepi kuali.
5)Bila telah siap simpan rempeyek di dalam bekas kedap udara

Kalau Anda Suka Entry Ini Like dan Comment

2 ulasan:

Anonymous said...

Sedap ni..nanti leh cuba..blog saya https://cararesepi.blogspot.my/

Unknown said...

Kenapa saya buat rempeyek kacang dall jadi keras dall nya..padahal da rendam 2 hari 2 mlm

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...